خطر سکته با مصرف بیش از حد داروی تیروئید

خطر سکته با مصرف بیش از حد داروی تیروئید



به گزارش ایسنا به نقل از یورک‌الرت، مصرف بیش از حد دارو در بیمارانی که به کم‌کاری تیروئید مبتلا هستند، می‌تواند به افزایش خطر “فیبریلاسیون دهلیزی” یا “ای فیب، در آنان منجر شود. ای فیب، شایع‌ترین نوع آریتمی قلبی است که خطر سکته را در پی دارد.

جفری اندرسون،  از پزشکان  مرکز قلب اینترماونتین  در آمریکا و پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: ما می‌دانیم که بیماران مبتلا به کم‌کاری تیروئید، بیشتر در معرض خطر ای فیب قرار دارند اما خطرات هورمون‌های تیروئید معمولی را در نظر نگرفته‌ایم. این پژوهش نشان می‌دهد که باید هورمون‌هایی که معمول و طبیعی به نطر می‌رسند نیز بررسی شوند.

پژوهشگران در این بررسی جدید، سوابق پزشکی بیماران بسیاری را بررسی کردند. آنها پس از یک بررسی سه ساله دریافتند کسانی که سطح بالایی از سرم “تیروکسین آزاد” (fT۴) را مصرف می‌کنند، ۴۰ درصد بیشتر در معرض خطر ای فیب قرار می‌گیرند اما افزایش ای فیب در کسانی که پایین‌ترین سطح مصرف این سرم را دارند، تا ۱۶ درصد است.

دکتر اندرسون ادامه داد: پزشکان باید میزان مطلوب تیروکسین را در نظر داشته باشند. با بی‌توجهی به این موارد، بیماران بیشتر در معرض خطر ای فیب قرار می‌گیرند.

اندرسون گفت: مرحله بعدی این پژوهش، انجام دادن یک آزمایش تصادفی برای بررسی تاثیر سطح تیروکسین در ای فیب و سکته است.

یافته‌های این پژوهش، در کنفرانس انجمن قلب آمریکا در شیکاگو ارائه شده است.

منبع: همشهری آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *