رونق تولید داخلی در بازار لوازم خانگی

رونق تولید داخلی در بازار لوازم خانگی



در همین راستا اگرچه قیمت کالاهای داخلی نیز به دنبال افزایش قیمت قطعات وارداتی، بالا رفت اما این بالارفتن قیمت به هیچ‌وجه قابل قیاس با افزایش ناگهانی و بسیار بالای قیمت کالاهای خارجی نبود. علاوه بر این‌ها افزایش کیفیت برخی کالاهای داخلی سبب شد در ۲ سال اخیر بازار فروش این کالاها با استقبال بیشتری روبه‌رو شود. به خصوص در زمینه لوازم خانگی و برقی بسیاری از افرادی که قادر به خرید کالاهای خارجی به دلیل افزایش قیمت سرسام‌آورشان طی سال‌ها و ماه‌های اخیر نبودند، به دنبال جایگزین با کیفیت ایرانی بوده و خواسته یا ناخواسته از کالای داخلی حمایت کردند. همین موضوع باعث شد اغلب شرکت‌کنندگان نمایشگاه سراسری لوازم خانگی را تولیدکنندگان داخلی تشکیل دهند، اما این تولیدکنندگان نیز به دنبال تحریم‌ها با مشکلاتی به خصوص در تهیه قطعات و مواد اولیه خود مواجهند.

نوزدهمین نمایشگاه سراسری لوازم خانگی و تجهیزات آشپزخانه در همدان در حالی برگزار شد که بیش از ۹۰ درصد شرکت‌کنندگان آن را تولیدکنندگان داخلی تشکیل دادند و نمایندگان محصولات خارجی در اقلیت بودند. نمایشگاه که از ۲۴ تا ۲۹ تیر سال جاری در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی همدان برگزار شد، در سال رونق تولید داخلی فرصتی برای تولیدکنندگان فراهم کرد تا به معرفی و فروش کالای خود بپردازند، همچنین فضایی برای خریداران ایجاد شد تا ضمن بررسی کالاهای مختلف در فضای نمایشگاهی، برخی مواقع تخفیف‌های ویژه نمایشگاهی دریافت کنند.

  • ‌حمایت از تولید داخلی

یکی از بازدیدکنندگان این نمایشگاه با ابراز خشنودی از برگزاری نمایشگاه لوازم خانگی به همشهری می‌گوید: با توجه به افزایش قیمت کالاهای خانگی و برقی، قدرت خرید بسیاری افراد کم شده است. چنین نمایشگاه‌هایی کمک می‌کنند اجناس را با قیمت‌های بهتر و به صورت شرایطی (پرداخت اقساطی) خریداری کنیم.

وی هدف خود از آمدن به نمایشگاه را بررسی کالاها و قیمت‌های کنونی در بازار و مقایسه آنها می‌داند و می‌افزاید: من یک کارمند ساده هستم و بیشتر اوقات به خاطر فشار اقتصادی برای خرید کالاهای مورد نیازم با مشکل مواجهم. همین موضوع سبب شده بیشتر از آن‌که خریدار باشم، برای مقایسه قیمت‌ها به اینجا بیایم. از آنجایی که به هر حال برخی کالاها هم هستند که باید آنها را خریداری کنم، در صورتی که آنها را با قیمت مناسب پیدا کنم، می‌خرم.

این بازدیدکننده با اشاره به قیمت بالای کالاهای خارجی تصریح می‌کند: مسلما برخی کالاهای داخلی هنوز راه زیادی برای رقابت با بعضی برندهای مطرح دنیا دارند. به هرحال این وظیفه ماست تا با حمایت از تولیدات داخلی کشور به بهتر شدن کیفیت آنها کمک کنیم. علاوه بر این پس از وضع دور جدید تحریم‌ها و افزایش ناگهانی قیمت دلار خرید کالای خارجی بسیار دشوار شده است.

وی ادامه می‌دهد: نمی‌توان از این حقیقت چشم‌پوشی کرد که برندهای داخلی فراوانی با قیمت‌های مناسب وجود دارند که کالای بسیار با کیفیت تولید می‌کنند و جایگزین مناسبی برای برندهای خارجی گران‌قیمت هستند. با خرید آنها نه تنها به اقتصاد خانواده کمک می‌کنیم بلکه از تولیدات کشور نیز حمایت کرده‌ایم. من هم در سال‌های اخیر تلاش کردم برای کالاهای خارجی مصرفی در خانواده، جایگزین با کیفیت ایرانی پیدا کنم.

  • ‌استقبال مناسب

در این نمایشگاه شاهد حضور اغلب تولیدکنندگان مطرح داخلی در زمینه لوازم داخلی منزل، گازهای رومیزی و هودهای آشپزخانه بودیم.  بصیری که یکی از تولیدکنندگان داخلی شرکت‌کننده در این نمایشگاه بود، در خصوص استقبال از نمایشگاه می‌گوید: اگرچه اولین سالی بود که در این نمایشگاه شرکت کردیم، اما با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی حال حاضر، استقبال از این نمایشگاه مطلوب بود. از آنجایی که افراد در نمایشگاه به دلیل حضور نمایندگی‌های اصلی کالا، خرید مطمئن‌تری دارند، استقبال نیز خوب بوده است.

وی ادامه می‌دهد: از آنجایی که قیمت‌های شرکت ما در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان با کمترین میزان سود در زمان عادی ارائه می‌شود، در نمایشگاه سقف تخفیف ۵ تا ۱۰ درصد بود که این تخفیف نیز بیشتر برای معرفی کالاهای شرکت به مصرف‌کنندگان در نظر گرفته شده بود. بصیری با اشاره به مشکلات و موانعی که با تحریم‌ها برای تولیدات داخلی پیش آمده، اظهار می‌کند: متاسفانه طی ۲ سال اخیر به علت تحریم و کمبود مواد اولیه و قطعات، شاهد افزایش قیمت محصولات بودیم. شرکت تلاش کرد این افزایش قیمت اجباری را در حد معقول داشته باشد. شرکت ما نیز همانند بسیاری از تولیدکنندگان داخلی با مشکل برای تامین قطعات مواجه است، اما در راستای حمایت از کالای ایرانی مصر بودیم به تولید ادامه دهیم و کالاهای خارجی را به مجموعه وارد نکنیم.

  • ‌حضور پررنگ تولیدکنندگان داخلی

ملیحه صدری مدیر اجرایی نمایشگاه‌های بین‌المللی همدان هم با ارائه توضیحاتی در خصوص این نمایشگاه بیان می‌کند: نوزدهمین نمایشگاه سراسری لوازم خانگی و تجهیزات آشپزخانه از ۲۴ تا ۲۹ تیر با حضور نزدیک به ۹۰ واحد شرکت‌کننده از استان‌های همدان، آذربایجان شرقی و غربی، اصفهان، قزوین، قم، البرز و استان‌های دیگر برگزار شد که بیشتر در زمینه تجهیزات آشپزخانه و لوازم خانگی مانند هود، فر توکار، سینک آشپزخانه و مانند این بود. همچنین در راستای حمایت از تولیدات داخلی حدود ۹۰ درصد واحدهای شرکت‌کننده در نمایشگاه تولیدکنندگان داخلی بودند.

وی با ابراز خشنودی از استقبال بازدیدکنندگان از این نمایشگاه می‌گوید: استقبال در هر دوره از این نمایشگاه مطلوب بود و امسال نیز هرچند اغلب افراد جامعه با مشکلات اقتصادی مواجهند، اما شاهد استقبال خوبی از نمایشگاه بودیم. صدری با اشاره به تاثیر تحریم‌ها بر حضور نمایندگان شرکت‌های خارجی می‌افزاید: بدون شک تحریم‌ها بر حضور نمایندگان خارجی در نمایشگاه تاثیر مستقیم دارد و این شرایط را به خصوص از سال گذشته و بلافاصله بعد از وضع دور تازه تحریم‌ها در نمایشگاه شاهد بودیم. اغلب نمایندگان شرکت‌های خارجی، غایب بودند و امسال نیز همانند پارسال فقط ۱۰ درصد نمایشگاه به نمایندگان آنها اختصاص داشت.  

  • خرید جهیزیه آسان

مدیر اجرایی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان همدان اظهار می‌کند: به دلیل مطابقت این نمایشگاه با هفته ازدواج، اداره ورزش و جوانان نیز با حضور در این نمایشگاه در ۲ بخش نمایش و ارائه مشاوره به جوانان برای ازدواج آسان و خرید جهیزیه به متقاضیان خدمات ارائه کرد. وی با اشاره به نمایشگاه بعدی بیان می‌کند: از ۱۵ تا ۱۸ مرداد سال جاری نمایشگاه تخصصی و بین‌المللی ماشین‌آلات کشاورزی با حضور نمایندگانی از کشورهای خارجی در همدان برگزار خواهد شد. می‌توانیم ادعا کنیم این نمایشگاه یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های کشوری در این زمینه است و امیدواریم با استقبال مخاطبان روبه‌رو شود.

  • بازارچه‌ای برای فروش

رحیمی، تولیدکننده اجزای توکار آشپزخانه که در نمایشگاه لوازم خانگی همدان شرکت کرده بود، با ابراز ناخشنودی از شرایط نمایشگاه می‌گوید: تصور می‌کردیم چنان که از نام نمایشگاه برمی‌آید اینجا محلی برای نمایش محصولات باشد، اما بیشتر شبیه بازارچه‌ای برای فروش محصول بود. ما در غرفه خود تنها به نمایش آخرین محصولات تولید شده در شرکت خود پرداختیم و هدفمان از شرکت در این نمایشگاه علاوه بر نمایش محصولات، معرفی نمایندگی‌هایمان در همدان بود. وی می‌افزاید: انتظار می‌رفت استقبال از این نمایشگاه خیلی بهتر و بیشتر باشد، اما متاسفانه آن‌طور که انتظار داشتیم استقبال نشد، به خصوص در روزهای ابتدایی نمایشگاه آن‌طور که فکر می‌کردیم بازدیدکننده نداشتیم. رحیمی با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان داخلی بیان می‌کند: متاسفانه تحریم‌ها سبب شده برای تهیه قطعات با مشکل مواجه شویم، همین موضوع افزایش قیمت کالاها را به دنبال داشته است. این مساله سبب می‌شود مصرف‌کنندگان برای خرید کالا مبلغ بیشتری بپردازند و فشار اقتصادی بیشتری متحمل شوند.

منبع: همشهری آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *