«شادمهر» در انتظار شهریور – همشهری آنلاین

«شادمهر» در انتظار شهریور – همشهری آنلاین



تاکنون حدود ۲۰ میلیارد تومان در این محور هزینه شده است. البته بر اساس نیاز ۲ میلیارد تومانی برای هر کیلومتر، در مجموع به ۱۶۰ تا ۱۸۰ میلیارد تومان برای انجام کامل دوبانده‌سازی نیاز است. در پیگیری تازه همشهری این بار مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی وعده افتتاح ۱۵ کیلومتر از باند دوم محور کاشمر به شادمهر را در هفته دولت داد.  

  • شفاف صحبت کنید

تکرار وعده‌ها درباره دوبانده‌سازی محور شادمهر- کاشمر انتقادات بسیاری را به دنبال داشته است. امام‌جمعه کاشمر با ورود به این پرونده به انتقاد از عملکرد مسئولان می‌پردازد و می‌گوید: حق مردم شهرستان کاشمر این بی‌مهری‌ها نیست. حجت‌الاسلام «سیدکاظم طباطبایی» با اشاره به این‌که هرچند ارائه گزارش از اقدامات انجام‌شده خوب است اما اگر کاستی‌ها و مشکلاتی هم وجود دارد، باید از سوی مسئولان به‌درستی بیان شود، عنوان می‌کند: اگر در خصوص محور کاشمر به شادمهر مشکلاتی وجود دارد، شفاف باید به مردم گفته شود و از دادن وعده پرهیز شود.  

وی با بیان این‌که اگر مسئولان نتوانستند به وعده‌های خود عمل کنند باید از مردم پوزش بخواهند، اظهار می‌کند: متاسفانه محور کاشمر به شادمهر به جاده مرگ شهرت یافته و در بسیاری از روزها شاهد حوادث ناگواری هستیم. امام جمعه کاشمر با اعلام این‌که بارها مسئولان برای به سرانجام رساندن باند دوم این جاده از سه‌راهی شادمهر به کاشمر وعده داده‌اند، اما هنوز این کار به سرانجام نرسیده است، می‌گوید: ۳ سال از وعده‌های عملی‌نشده مسئولان می‌گذرد، اما باز هم هر بار وعده دیگری می‌دهند.  

وی با اشاره به این‌که اگر مسئولان بیش از آنچه کار کرده باشند بخواهند گزارش دهند نور حقیقت کمرنگ می‌شود، می‌افزاید: خلف وعده موجب می‌شود خشم خدا و مردم برانگیخته شود. طباطبایی با بیان این‌که وعده دادن به مردم و عملی نکردن آن گناه بزرگی است، اظهار می‌کند: نیاز است اعتبارات به طور ویژه به این محور تخصیص یابد.  

  • محوری که تا پارسال اعتبار ملی نداشت

از ۵۵ کیلومتر جاده کاشمر به شادمهر تنها ۲۸/۵ کیلومتر در حوزه سیاسی شهرستان کاشمر است. از سویی با وجود این‌که مصوبه دوبانده شدن این محور مربوط به ۱۴ سال قبل است، اما تا پایان سال قبل، از ردیف اعتبارات ملی محروم بوده است. در همین خصوص نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که از سال ۸۴ احداث باند دوم محور کاشمر به شادمهر به تصویب رسیده، اما تاکنون حتی یک متر آن به نتیجه نرسیده است، می‌گوید: فرودگاه شهید مدرس و راه‌آهن سراسری از دیگر وعده‌هایی بود که تابلوی آن از ۱۴ سال قبل نصب شده، ولی هنوز به نتیجه نرسیده است.

«بهروز بنیادی» با بیان این‌که این وعده‌ها مردم را بی‌اعتماد می‌کند، می‌افزاید: با پیگیری‌های صورت‌گرفته برای اولین بار پس از سال‌ها در پایان سال ۹۷ محور شادمهر به کاشمر دارای ردیف بودجه ملی شد. وی با اعلام این‌که در سال گذشته ۱۲/۵ میلیارد تومان به این جاده تخصیص یافت و در سال جاری ۲۲/۵ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است، عنوان می‌کند: هرگاه محور به اتمام رسید همان موقع باید خبر را به مردم داد و از دادن وعده پرهیز کرد.  نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که می‌طلبد هرچه سریع‌تر این محور به سرانجام برسد، می‌افزاید: امیدواریم نام «جاده مرگ» که بر روی محور کاشمر به شادمهر گذاشته شده با اتمام باند دوم برداشته شود.

  • ردیف ملی برای پروژه

در همین خصوص مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی با بیان این‌که حق با مردم است و از وضعیت موجود نمی‌شود هیچ دفاعی کرد، می‌گوید: از سال ۸۲ به دنبال اعتبارات باند دوم این محور هستیم. «محمدرضا اخوان عبداللهیان» با اشاره به این‌که از سال ۹۵ به همراه نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی بارها با رفتن به وزارتخانه راه و شهرسازی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سرانجام توانستیم برای محور کاشمر به شادمهر ردیف ملی بگیریم، می‌افزاید: برای گرفتن ردیف ملی هفت‌خان را طی کردیم.  

وی عنوان می‌کند: در شهریور امسال ۱۵ کیلومتر از محور کاشمر به شادمهر افتتاح می‌شود و عملیات دوبانده‌سازی ۲۰ کیلومتر دیگر در همین ماه به سمت شادمهر آغاز خواهد شد. مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با بیان این‌که حتی اگر یک نفر از این‌که در این مسیر زخمی شود متاثر می‌شویم، می‌گوید: از سال ۹۵ باند دوم آغاز شده که امیدواریم در صورت امکان حتی قبل از شهریورماه ۱۵ کیلومتر را افتتاح کنیم. وی با اشاره به این‌که تاکنون حدود ۲۰ میلیارد تومان در این محور هزینه شده است، می‌افزاید: کل محور از شادمهر تا انابد حدود ۸۰ کیلومتر است که براساس نیاز ۲ میلیارد تومانی برای هر کیلومتر در مجموع به ۱۶۰ تا ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.  

  • آغاز عملیات آسفالت ۹ کیلومتر ورودی محور 

در همین خصوص شهردار کاشمر با اشاره به اتفاقات ناگواری که در محور کاشمر به شادمهر به وقوع می‌پیوست، می‌گوید: به همراه اعضای دور قبل شورای‌ شهر کاشمر تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا بتوانیم با اخذ مجوزهای لازم عملیات دوبانده شدن این محور را آغاز کنیم که بعد از ماه‌ها پیگیری، تفاهم‌نامه‌ای در آبان ۱۳۹۵ بین شهرداری کاشمر، استانداری خراسان‌رضوی و اداره کل راه و شهرسازی منعقد و عملیات دوبانده شدن ۹ کیلومتر این محور با حضور مسئولان شهرستان توسط شهرداری آغاز شد.

«جعفر سلیمانی» با بیان این‌که بیش از ۲۰ سال است مردم به دنبال دوبانده شدن این محور هستند، می‌افزاید: به‌رغم این‌که از سال ۸۴ و حتی قبل‌تر این پروژه مطرح بوده و بررسی‌ها و مطالعات مختلفی انجام شده، اما توجه ویژه‌ای به این محور حادثه‌خیز نشده بود.  وی با اعلام این‌که با اخذ مجوز کمیسیون ماده ۲۳ در پایان سال ۹۵، در بودجه سال ۹۷ این پروژه ردیف ملی دریافت کرد، بیان می‌کند: با پشتیبانی استاندار وقت خراسان‌رضوی حدود ۵۰ میلیارد ریال تفاهم‌نامه بین شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی به امضا رسید و ابتدای این محور از سمت کاشمر به شهرداری محول شد.

شهردار کاشمر با اشاره به این‌که در این تفاهم‌نامه ایمن‌سازی حد فاصل ایستگاه پلیس‌راه تا میدان شهید غلامی به طول ۹ کیلومتر با توجه به اولویت و ضرورت تسریع در اجرای پروژه پرتصادف سه‌راهی شادمهر ـ کاشمر منعقد شد، می‌گوید: در این تفاهم‌نامه اجرای ابنیه فنی، تعریض، زیرسازی مسیر تا لایه آسفالت با شهرداری کاشمر و تأمین اعتبار موردنیاز به میزان ۵۰ میلیارد ریال بر عهده استانداری و اداره کل راه و شهرسازی بود که مبلغ ۲۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات جرائم رانندگی سال ۹۵ توسط استانداری و ۲۵ میلیارد ریال دیگر آن با تخصیص قیر رایگان یا زمین معوض توسط اداره کل راه و شهرسازی تأمین شد. سلیمانی با اعلام این‌که برای آماده شدن باند دوم این محور، ۱۵۰ میلیارد ریال برآورد هزینه شده بود، می‌گوید: پیش‌بینی شد در صورتی ‌که مشکلی پیش نیاید با ۵۰ میلیارد ریال اعتبار، محور آماده آسفالت شود.

وی با بیان این‌که مستقر شدن آزمایشگاه فنی خاک زیر نظر اداره کل راه و شهرسازی و آزمایش‌های روزانه عملیات خاکی و بتن گواه کیفیت بالای اجرای این پروژه است، می‌افزاید: ‌اکنون انجام آسفالت بتنی این پروژه توسط پیمانکار مقیم در حال اجراست که خود گواه بر کیفیت و نبود مشکل اجرایی قسمت زیرسازی این پروژه است. شهردار کاشمر می‌گوید: مردم ترشیز بیش از ۲۵ سال است که امید به دوبانده شدن جاده شادمهر به انابد را دارند که به‌ صورت رسمی فقط کاشمر به خلیل‌آباد محقق شده است. کماکان شهرداری کاشمر آمادگی کامل دارد برای فازهای دیگر این پروژه همکاری کند و آرزوی دیرینه مردم این دیار را محقق کند.  

منبع: همشهری آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *