محیط زیست را فدای تجمل‌گرایی و مصرف‌گرایی نکنیم

محیط زیست را فدای تجمل‌گرایی و مصرف‌گرایی نکنیم



به گزارش ایرنا، بیست و هشتم سپتامبر به منظور تفکر در مورد آنچه می‌خریم و مصرف می‌کنیم و تاثیر آن بر محیط زیست، روز جهانی مصرف‌کننده سبز نامیده شده است.

روز جهانی مصرف‌کننده سبز (۶ مهر) به افرادی اختصاص می‌یابد که دغدغه حفظ محیط زیست را دارند و فقط محصولاتی را خریداری می‌کنند که نهایت سازگاری را با محیط زیست داشته باشد. بر اساس آمار با انتخاب محصولات دوستدار محیط زیست در تمام زمینه‌ها، می‌توان تولید گازهای گلخانه‌ای را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

مهم‌ترین ویژگی مصرف‌کننده سبز :

قبل از خرید خوب فکر می‌کند و بیش از حد نیاز خرید نمی‌کند
محصولاتی را خریداری می‌کند که یا بسته‌بندی کمی داشته باشند، یا فاقد بسته‌بندی باشند
 به‌جای کیسه‌های پلاستیکی، ‌ از کیسه‌های پارچه‌ای استفاده می‌کند
تا جایی که امکان دارد از وسایل پلاستیکی استفاده نمی‌کند
از خودروی هیبریدی استفاده می‌کند
تا حد امکان محصولات ساخته‌شده از مواد طبیعی را می‌خرد
محصولات قابل تجزیه و قابل بازیافت خریداری می‌کند
در کاهش تولید زباله نقش دارد
تمایلی به استفاده از ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی ندارد
به جای تیغ از ماشین اصلاح استفاده می‌کند
ظروف شیشه‌ای را به ظروف پلاستیکی ترجیح می‌دهد
با استفاده از پوست میوه و سبزی و تخم‌مرغ، کود کمپوست برای گلدان و باغچه خود تولید می‌کند
برای تولید انرژی الکتریکی پانل‌های خورشیدی نصب می‌کند
در مصرف آب و انرژی صرفه‌جویی می‌کند
سیگار نمی‌کشد
برای کباب و قلیان ذغال روشن نمی‌کند
از وسایل نقیه عمومی استفاده می کند
به معاینه فنی اتومبیل اهمیت می‌دهد
مصرف گوشت را کاهش می‌دهد
از حیف و میل مواد خوراکی جلوگیری می‌کند
پنجره‌های خانه را خوب عایق‌بندی می‌کند
در ساخت خانه از مشاورانی حاذق کمک می‌گیرد تا از انرژی خورشیدی بهترین استفاده شود
کالای باکیفیت را فدای ارزانی نمی‌کند
در طول روز چراغ‌ها را روشن نمی‌کند
با سرعت مطمئنه می‌راند تا در مصرف سوخت صرفه‌جویی شود
از لامپ‌های کم‌مصرف ایمن استفاده می‌کند
با تفکیک زباله خشک و تر به بازیافت محصولات کمک می‌کند
انرژی سبز را جایگزین منابع فسیلی می‌کند
درخت می‌کارد
در مصرف کاغذ صرفه‌جویی می‌کند
از شیشه‌های دو جداره استفاده می‌کند
محصولات طبیعی را به مصنوعی ترجیح می‌دهد
در افزایش آگاهی عمومی می‌کوشد
در شبکه‌های اجتماعی برای نجات محیط زیست تبلیغ می‌کند

در واقع این رویداد یک جشن جهانی برای مبارزه با مصرف‌گرایی و تاثیر آن بر محیط زیست است.

منبع: همشهری آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *