نحوه حمایت از کالاهای فناوری تولید داخل اعلام شد

نحوه حمایت از کالاهای فناوری تولید داخل اعلام شد


نحوه حمایت از کالاهای فناوری تولید داخل اعلام شد

ارتباطات > ارتباطات و فناوری – همشهری آنلاین:
معاون وزیر ارتباطات با اعلام نحوه حمایت از کالاهای فناوری اطلاعات تولید داخل و کسب وکارهای نوپا گفت: دستوالعمل حمایت از اکوسیستم استارتاپی کشور در دست تدوین سازمان فناوری اطلاعات است.

به گزارش مهر، نصرالله جهانگرد، در نشستی خبری به معرفی زنجیره حمایتی وزارت ارتباطات از تولید کسب وکارهای حوزه ICT پرداخت و با اشاره به تعریف پیوست فناوری دیده شده برای حمایت از تولید داخل گفت: موضوع سفارش خرید، تامین مالی، کمک های حقوقی و فرهنگی، کمک های فنی و اجرایی و توسعه بازارهای داخلی و بین المللی در این پیوست گنجانده شده است.

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات با بیان اینکه امسال ۵۰۰ میلیارد تومان وام به بخش های مختلف حوزه فناوری اطلاعات ( از استارتاپهای کوچک تا صندوق های خطرپذیر) اختصاص می یابد، گفت: سازمان فناوری اطلاعات ایران، مجموعه دستور العمل‌هایی برای حمایت از شرکت‌های استارتاپی و صندوق‌های VC تحت عنوان «طرح نوآفرین» در دستور تدوین دارد که به زودی جزئیات آن اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه حمایت مالی دولت از کسب‌وکارهای حوزه ICT دارای ۴ مرحله است، افزود: مرحله اول شامل کمک های مقدماتی زیر ۱۵ میلیون تومان است و با کمک صندوق امید به انواع برنامه‌های کاربردی تلفن همراه (اپلیکیشن) پرداخت می‌شود. بعد از آن به تشخیص شوراهای استانی به تولید و توسعه کسب و کار بزرگ‌تر وام پرداخت می‌شود. در مرحله بعد قراردادهای بزرگ و بنگاههای تولیدی برای کمک به جریان نقدینگی تا سقف ۳ میلیارد تومان تامین مالی می‌شوند و در نهایت اخیرا با تشکیل مراکز شتابدهی در استان ها، تا ۵۰ درصد آورده از محل بودجه وجوه اداره شده به کسب و کارهای جدید، وام اختصاص می‌یابد.

جهانگرد اعتبار بودجه وجوه اداره شده در وزارت ارتباطات را ۱۴۰ میلیارد تومان عنوان کرد و با بیان اینکه در سال جاری نیز ۵۰۰ میلیارد تومان برای انواع حمایت‌های مالی و اجرایی دیده شده است، گفت: پیش از این کمیته وام وجوه اداره شده تنها در ۶ استان کارگروه داشت و درخواست‌ها پس از بررسی به تهران می‌آمد که اکنون در تمامی استان‌ها این کارگروه ایجاد شده است.

جهانگرد همچنین حمایت‌های از شبکه‌های اجتماعی بومی را بخشی از حمایت‌های دولتی انجام شده عنوان کرد و در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا حمایت مالی دولت از پیام‌رسان‌ها موفق بوده، گفت: اینکه دولت از نهادها و گروه‌های نوپا باید حمایت کند در همه دولت‌ها وجود دارد. اما اینکه آیا آنچه انجام می‌دهیم صحیح بوده یا نبوده مستلزم نحوه ارزیابی‌ها است ما وظیفه داشتیم لینک ارتباطی، بستر کار و کمک مالی برای شتاب مقطعی این بخش فراهم کنیم که کرده‌ایم.

معاون نوآوری و فناوری وزیر ارتباطات درباره مخالفت بسیاری از فعالان این بخش با حمایت از شرکت‌های نوپا به صورت پرداخت وام وجوه اداره شده گفت: ما هم اصرار به ارائه وام به شرکت‌هایی نوپا نداریم چرا که در مرحله شروع می‌تواند این کمک‌های مالی به آن‌ها ضربه بزند.

وی درباره برنامه جدید وزارت کار برای ارائه مجوز به کسب و کارهای خانگی با توجه به تلاش وزارت ارتباطات برای کاهش ارائه مجوز به کسب و کارهای نوپا نیز اضافه کرد: اعتقاد ما بر این است که باید ارائه و مراحل مجوزگیری کسب وکارهای نوپا کاهش پیدا کند. اما کسب و کارهای خانگی مجموعه تضامینی برای فعالیت خود می‌خواهند. مخصوصا کسب وکارهایی که در حوزه سلامت، بهداشت و غذا فعالیت می‌کنند. براین اساس کسب وکارهای خانگی بسته به نوع فعالیت خود باید حداقل گارانتی داشته باشند. در این زمینه هنوز مصادیق مشخص نشده و ما نیز باید با وزارت کار در این خصوص گفتگو کنیم تا ببینیم به چه نتیجه‌ای می‌رسیم.

منبع: همشهری آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *