نکته بهداشتی: غذاهای کاهنده کلسترول

نکته بهداشتی: غذاهای کاهنده کلسترول



کارشناسان تغذیه اکنون توافق دارند که خوردن غذاهای با میزان بالای کلسترول مثلا میگو آنقدر که قبلا تصور می‌شد، بر میزان کلسترول خون شما تاثیر نمی‌گذارد.

بنابراین بسته به اینکه به میزان کلسترول خون شما چقدر باشد، ممکن است لازم نباشد آنچنانکه قبلا گفته می‌شد، پرهیز غذایی شدیدی را رعایت کنید.

خبر خوب دیگر این است که بسیاری از غذاها می‌توانند میزان کلسترول خون را کاهش دهند. بنابراین افزودن این غذاها که سودمندی‌های دیگری هم دارند، به رژیم غذایی کلی‌تان را باید مورد نظر قرار دهید.

گردو حاوی چربی‌های سالم اشباع‌نشده است که به کاهش کلسترول بد یا ال‌دی‌ال (لیپوپروتئین با تراکم کم) کمک می‌کند. بادام، فندق و پسته هم به همین علت گزینه‌های سالمی هستند.

 حبوبات و  جوی دوسر هم حاوی فیبرهای خوراکی هستند که به خارج کردن کلسترول از بدن کمک می‌کنند. بنابراین افزودن این مواد غذایی و جایگزین کردن گوشت قرمز با آنها در ناهار یا شام می‌تواند برای شما سودمند باشد.

میوه آووکادو هم سرشار از اسدهای چرب تک‌اشباع‌شده است که به کاهش کلسترول بد یا ال‌دی‌ال کمک می‌کند. می‌توانید از برش‌های این میوه به جای سس مایونز در ساندویچ‌ها استفاده کنید.

بسیاری از مواد غذایی گیاهی حاوی استرول‌ها و استانول‌ها هستند؛ این ترکیبات میزان کلسترول خون را کاهش می‌دهند. خوردن ۲ تا ۳ گرم استرول و استانول به همراه یک رژیم غذایی سلامت‌بخش برای قلب می‌تواند میزان کلسترول بد یا ال‌دی‌ال را کاهش دهد. امروزه برخی مواد غذایی مانند آب‌میوه‌ها را با استرول‌ها واستنول‌ها غنی می‌کنند تا افراد با مصرف آنها بتواند به کاهش کلسترول خونشان کمک کنند.

بالاخره اینکه غذاهایی که حاوی چربی‌ اشباع‌شده هستند مانند گوشت قرمز و کره حیوانی با احتمال بیشتری می‌توانند کلسترول خونتان را بالا ببرند. در مورد میزان مصرف این مواد غذایی و محدودیت احتمالی مصرفشان برای حفظ سلامت‌تان با دکترتان مشورت کنید.

منبع: همشهری آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *