نکته بهداشتی: پیشگیری از آلزایمر

نکته بهداشتی: پیشگیری از آلزایمر



آلزایمر، شایع‌ترین، علت زوال عقل (دمانس) است. این بیماری شیوع تدریجی و پیش‌رونده دارد.

آلزایمر، سبب اختلال در تفکر، حافظه و عملکرد مغز می‌شود و پس از آن و در نهایت، باعث اختلال در فعالیت‌های روزمره افراد می‌شود.

 *برای پیشگیری  از آلزایمر به نکات زیر توجه کنید:

  • سبک زندگی سالم  و تغذیه  مناسب می‌تواند به بهبود سلامت دستگاه عصبی مرکزی کمک کند. از جمله:
  • تمرینات فیزیکی متعادل، انجام ورزش‌های هوازی. پیاده‌روی سریع، درچرخه سواری، شنا،   ۱۵۰ دقیقه پیاده روی سریع  در هفته توصیه می‌شود.
  • فعالیت اجتماعی داشته باشید.
  • فعالیت ذهنی مثل حل جدول داشته باشید  و مطالعه کنید.
  • زبان دوم یاد بگیرید.
  • خواب منظم و کافی داشته باشید. داشتن خواب کوتاه بعد ازظهر، مفید است.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید. امگا ۳، غلات، ماهی، روغن زیتون، تنقلات به ویژه، مغز گردو، بادام و پسته میل کنید.
  • وعده‌های غذایی متعدد اما مختصر داشته باشید.
  • سبزی و میوه میل کنید به ویژه سبزی و میوه‌هایی که آنتی‌اکسیدان بیشتری دارند.
  • چای سبز بنوشید.
  • مراقب نوسانات قند خون خود باشید.
  • اسیدهای چرب اشباع و غذاهای آماده و فست فود را مصرف نکنید.
  • توجه داشته باشید که بیماری آلزایمر، قبل از سن ۶۵ سال، به ندرت بروز می‌کند و هر زوال عقلی، آلزایمر نیست.
  • اگر فردی به دلیل مشغله‌کاری و یا اضطراب دچار فراموشی شود، نشانه آلزایمر نیست.
  • خانواده‌ها از بیماران  مبتلا به آلزایمر حمایت کنند.

منبع: همشهری آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *