نیاز به اصلاح سبک زندگی امروزی

نیاز به اصلاح سبک زندگی امروزی



یک کارشناس ورزش که به عنوان مربی در پارک‌های اردبیل فعالیت می‌کند، در مورد این‌که آیا انجام این ورزش‌ها می‌تواند بر اصلاح سبک زندگی بانوان موثر باشد، می‌گوید: در جوامع سنتی مردم از مواد غذایی کاملا طبیعی استفاده می‌کردند و بین غذای دریافتی و انرژی مصرفی‌شان هم تعادل وجود داشت. اما زندگی امروزه شیوه کاملا متفاوتی دارد و دسترسی به انواع مواد غذایی بسیار آسان شده است. این در حالی است که کالری، ارزش غذایی و میزان انرژی دریافتی از این غذاها و در کنار آن کاهش فعالیت تاثیر منفی بر سلامت انسان گذاشته است.

«لیلا سعادتی» می‌افزاید: در سبک زندگی انسان امروزی نیاز کمی به کسب کالری وجود دارد اما فراورده‌های مدرن غذایی در بسته‌بندی‌های پرزرق و برق مردم را به مصرف بیشتر تشویق می‌کنند. انجام ورزش روزانه می‌تواند تاثیر مستقیم و مثبت بر سلامتی و تحرک بانوان داشته باشد و سبک زندگی آنان را به سبک زندگی سالم و بانشاط نزدیک کند. وی در مورد انجام ورزش صبحگاهی و شامگاهی در مناطق مختلف شهر بیان می‌کند: در گام اول، مهم‌ترین مساله ورزش کردن است. ما باید هر زمانی که فرصت داریم، ورزش کنیم و ورزش باید جزو لاینفک برنامه روزانه‌مان باشد. بعد باید یاد بگیریم و خودمان را عادت بدهیم به ورزش منظم و در یک ساعت معین ورزش کنیم. این کار باعث می‌شود آمادگی بدن در دریافت اکسیژن بالا برود.

سعادتی می‌گوید: ورزش صبحگاهی و شامگاهی هر کدام فواید مخصوص خودشان را دارند. در ورزش صبحگاهی، با توجه به این‌که عضلات سرد هستند و بدن کاملا بیدار نشده است، باید با نرمش‌های سبک شروع کرد. کسانی که ورزش‌ صبحگاهی انجام می‌دهند، الگوی خواب مناسبی دارند. آنها چون زود بیدار می‌شوند، بالطبع شب به‌موقع می‌خوابند. وی ادامه می‌دهد: بعداز ظهر نیز زمان ایده‌آل ورزش است چون دمای بدن به بالاترین درجه می‌رسد و ضربان قلب و فشار خون پایین است، بنابراین شرایظ برای ارتقای آمادگی بدن فراهم است.

این کارشناس ورزش درباره تغذیه‌ بانوان هنگام ورزش می‌گوید: بهتر است ۲ تا ۳ ساعت قبل از ورزش غذا بخوریم. اما اگر زمان زیادی است که غذا نخورده‌ایم، مثل موقع ورزش صبحگاهی، ۳۰ دقیقه تا یک ساعت قبل از ورزش باید میان‌وعده خورده شود. مثلا مقداری بلغور جو دوسر، آب‌میوه، یک تکهنان با مربا یا عسل و شیر کم‌چرب استفاده شود. باید از خوردن غذاهایی که چربی بالایی دارند و نیز مواد پروتئینی یا فیبردار که باعث کاهش هضم غذا و در نتیجه دل‌درد می‌شوند، قبل از ورزش خودداری شود.

وی اظهار می‌کند: اگر زمان انجام ورزش بیش از یک ساعت باشد، حین ورزش نیاز به خوردن غذا احساس می‌شود بنابراین خوردن غذاهایی که دارای کربوهیدرات هستند مثل نوشیدنی‌های انرژی‌زا، موز، نان و ژله توصیه می‌شود. اگر فعالیت بدنی سنگین است یا مدت زیادی طول می‌کشد، باید مواد غذایی و ذخیره انرژی مصرف شده دوباره تامین شود. این کار باید تا ۴۵ دقیقه بعد از ورزش انجام شود زیرا در این مدت خون همچنان به سرعت پمپاژ می‌شود و می‌تواند خیلی سریع الکترولیت‌ها را به حالت اول برگرداند، سوخت ماهیچه‌ها را تامین و عضلات را قوی کند. این مربی ورزش تاکید می‌کند: باید به خاطر داشت که افراد با هم متفاوت هستند و ممکن است بعضی از مواد غذایی برای برخی مفید باشد در حالی که برای برخی دیگر، مخصوصا موقع ورزش یا قبل از آن، سنگین و مضر باشد.

منبع: همشهری آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *